Samorządowcy proponują alternatywę dla Centralnego Portu Komunikacyjnego w Orzeszu

Reprezentanci samorządu z Czerwionki-Leszczyn, Łazisk Górnych i Orzesza wyrażają swoje stanowisko odnośnie planów budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego w Orzeszu. Zamiast zaangażowania w ten kontrowersyjny projekt, sugerują skupienie się na modernizacji już istniejącej infrastruktury kolejowej. Propozycja ta jest częścią programu Kolej+ i została przedstawiona Wiceministrowi Infrastruktury Piotrowi Malepszakowi podczas spotkania, podczas którego wręczyli mu list oraz mapę z oznaczonym proponowanym kierunkiem linii kolejowej.
Oficjele z Czerwionki-Leszczyny, Łazisk Górnych i Orzesza są niezgodni na budowę Kolei Dużych Prędkości prowadzącej przez ich terytorium. Przyznają, że konieczne jest wzmożenie współpracy, aby ochronić interesy lokalnej społeczności. Te miejsca czują się porzucone i samotne w walce przeciwko inwestycji.
Władze miast proponują zmienić trasę Kolei Dużych Prędkości z propozycji inwestorskiej na inny projekt, który jest już społecznie akceptowany. Chodzi o projekt „Uzupełnienie sieci o połączenie kolejowe Jastrzębia-Zdroju z Katowicami”. Przeprowadzenie inwestycji według tej trasy pozwoliłoby na odtworzenie regionalnej linii kolejowej, z możliwością korzystania z niej przez pociągi CPK. Jest to propozycja oparta na tych samych założeniach jak te, które zostały przyjęte przy planowaniu północnej części połączenia Katowic – granica państwa na terenie Mikołowa.
Samorządowcy twierdzą, że to rozwiązanie jest nie tylko możliwe do wprowadzenia w życie, ale jest też wynikiem wielogodzinnych rozmów z mieszkańcami Orzesza i Czerwionki-Leszczyn. Łaziska Górne wspierają ten projekt, który pozwoliłby uniknąć „przecięcia miejscowości na pół”.